Wykładowcy Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka biorą udział w międzynarodowych badaniach naukowych

Wykładowcy Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka biorą udział w międzynarodowych badaniach naukowych

Zakład Wczesnej Edukacji Dziecka pod kierunkiem dr hab. Jolanty Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, uczestniczy w międzynarodowym projekcie naukowym. Jego celem jest m.in. zbadanie i ocena potencjału nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej oraz ocena reform oświatowych w różnych krajach.

Projekt pt. Badania potencjału nauczycieli i analiza dokumentów programowych w kontekście integracji treści edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej – analiza porównawcz. organizuje Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego w Słowacji (,,VEGA’’  nr 1/0486/24). Okres realizacji to 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. Za realizację działań odpowiada Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy).

Partnerem projektu jest Lubelska Akademia WSEI. Kierownikiem - dr Monika Brozmanová, a koordynatorem doc. Ivana Rochovska, ściśle współpracująca z naszą Uczelnią.

W ramach przedsięwzięcia, od 15 listopada br., wykładowcy Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka rozpoczynają międzynarodowe badania empiryczne z wykładowcami ze Słowacji, Czech i Chorwacji.

Celem projektu jest :

- zbadanie i ocena potencjału nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej w zakresie kompetencji integrowania treści kształcenia z różnych dziedzin edukacyjnych: polonistycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastycznej, muzycznej, technicznej, informatycznej, wychowania fizycznego w wybranych programach edukacji wczesnoszkolnej w różnych krajach;

- analiza sposobu integrowania treści w wybranych programach i podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej w wybranych państwach (podobieństwa i różnice);

- ocena reform oświatowych uwzględniających zmiany w sposobach, zakresach, płaszczyznach i kontekstach integrowania treści kształcenia.

Podstawa teoretyczna projektu opiera się na konstruktywistycznym i humanistycznym dyskursie pedagogicznym skoncentrowanym na samorozwoju osobowości ucznia, jego aktywności, organizacji stymulującego środowiska, doświadczeniu i empiryczności. Badania naukowe mają charakter mieszany – ilościowo – jakościowy.

Narzędziami badawczymi są: kwestionariusz ankiety dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, skala postaw, pogłębiony wywiad z nauczycielami osiągającymi wysoki poziom kompetencji w integrowaniu treści kształcenia o charakterze kompleksowym.

W ramach realizacji projektu dr hab. Jolanta Karbowniczek przetłumaczyła z języka słowackiego na język polski, uwzględniając kwestie merytoryczne i metodyczne, kwestionariusz ankiety dla 100 nauczycieli lubelskich szkół podstawowych.

– Kwestionariusz ma pomóc poznać opinie nauczycieli dotyczące integracji treści, którą stosują na zajęciach zintegrowanych w klasach I-III z dziećmi. Polega ona na łączeniu, scalaniu materiału kształcenia z różnych obszarów edukacyjnych i tworzeniu z nich interdyscyplinarnych tematów problemowych i realizacji kompleksowych zajęć zintegrowanych – wyjaśnia dr hab. Jolanta Karbowniczek. I dodaje: - Integrowanie zróżnicowanych treści z dziedzin dokonuje się przez przemyślane, zaprojektowane i właściwie dobrane czynności nauczyciela. Jest to pierwszy etap badań.

Międzynarodowa współpraca w ramach projektu będzie polegać na porównywaniu wyników badań z wynikami podobnych badań przeprowadzonych przez partnerów zagranicznych, dostosowywaniu narzędzi badawczych do warunków badanych krajów, międzynarodowej wymianie doświadczeń oraz ocenie planowanych rezultatów.

 

 

Udostępnij: