Współpraca międzynarodowa i badania empiryczne w ramach programu Erasmus+

Współpraca międzynarodowa i badania empiryczne w ramach programu Erasmus+

Pracownicy Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka Lubelskiej Akademii WSEI – dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI oraz dr Ewa Staropiętka-Kuna – uczestniczyły w wykładach w ramach programu Erasmus+ na Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Efektem tej wizyty, która miała miejsce w maju jest nawiązanie współpracy międzynarodowej pomiędzy Zakładem Wczesnej Edukacji Dziecka a Katedrą Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Mateja Bela.

Oprócz ciekawych wykładów, przeprowadzonych dla studentów I i II stopnia studiów o specjalności: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w wymiarze po 8 godzin, zaplanowano spotkanie z pracownikami naukowymi Katedry i studentami studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych.

- Rozmowy z Dziekan Wydziału Pedagogiki oraz z Kierownikiem Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej dotyczyły współpracy w zakresie mobilności studentów i nauczycieli akademickich oraz profesorów wizytujących, przygotowania wspólnych projektów badawczych i międzynarodowych konferencji naukowych w roku 2026. Dyskusja ze studentami  specjalności: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna związana była z zasadami ich studiowania, przedmiotami zajęć występującymi w programie studiów, podejmowanymi badaniami empirycznymi, dobrymi praktykami pedagogicznymi - opisuje dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI.

Istotnym przedsięwzięciem była dyskusja na temat podjęcia międzynarodowej współpracy studenckiej w ramach działalności kół naukowych w Lubelskiej Akademii WSEI i Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz wspólna organizacja seminarium naukowego dla studentów w roku akademickim 2025/2026.

Ponadto pracownicy Zakładu Wczesnej Edukacji Dziecka  biorą już udział w międzynarodowych badaniach naukowych dotyczących kompetencji  nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie integracji treści.  Jest to projekt VEGA, zarejestrowany pod numerem: 1/0486/24 w Słowacji. Jego podstawy teoretyczne oparto na dyskursie pedagogiczno-psychologiczno- socjologicznym, skoncentrowanym na: samorozwoju integrowania osobowości ucznia, rzeczywistej interpretacji realizowanych w szkołach założeń koncepcji integracji, organizacji stymulującego środowiska, doświadczeniu i bogatym polu metodologiczno-empirycznym.

Projekt koncentruje się na zbadaniu opinii i postaw nauczycieli klas I-III (Polska), klas I-IV (Słowacja), klasy I-IV (Chorwacja), klasy I-IV (Czechy) dotyczących integracji treści edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej. Obejmuje analizę  treści programowych z wybranych programów i podręczników oraz ich ocenę  w ramach integracji  poszczególnych dziedzin edukacyjnych. W projekcie biorą udział następujący naukowcy: dr Monika Brozmanová – koordynator projektu, doc. Ivana Rochovska i in. (Uniwersytet Mateja Bela - Słowacja); dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, dr Ewa Staropiętka-Kuna, mgr Ewelina Zakrzewska, stud. Katarzyna Opoka – V rok PPiW (Lubelska Akademia WSEI - Polska); prof. Blaženka Bačlija Sušić i in. (Uniwersytet w Zagrzebiu - Chorwacja); doc. Mgr. Jana Kratochvílová (Uniwersytet Masaryka w Brnie - Czechy).

Współpraca międzynarodowa w ramach realizowanego wspólnie projektu to przede wszystkim analiza porównawcza wyników badań uzyskanych w wymienionych ośrodkach badawczych, dostosowanie narzędzi badawczych do systemów edukacyjnych w badanych krajach, wymiana doświadczeń oraz  ocena rezultatów.

 

 

Udostępnij:

Przejdź do treści