Sylwetka absolwenta kierunku: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Sylwetka absolwenta kierunku: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Sylwetka absolwenta kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Absolwent pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej to specjalista przygotowany do pracy  opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz dydaktyczno – wychowawczej z uczniami w klasach I–III szkoły podstawowej. Dysponuje kompleksową wiedzą pedagogiczną, psychologiczną i dydaktyczną, umożliwiającą wspieranie rozwoju dziecka w jego najważniejszych etapach edukacyjnych.

Kompetencje merytoryczne

Absolwent:

  • posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii rozwojowej, dydaktyki oraz edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • zna specyfikę rozwoju dzieci w wieku 3–10 lat i potrafi rozpoznawać ich indywidualne potrzeby rozwojowe oraz edukacyjne
  • zna podstawy prawne systemu oświaty i zasady funkcjonowania placówek edukacyjnych
  • rozumie znaczenie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w systemie edukacji i procesie socjalizacji dziecka

Kompetencje pedagogiczne i psychologiczne

Absolwent potrafi:

  • diagnozować możliwości i trudności rozwojowe dzieci
  • wspierać jednostki ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi – zdolne i z niepełnosprawnościami;
  • kształtować pozytywny klimat emocjonalny w grupie przedszkolnej i szkolnej
  • stosować metody pracy wspierające rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i ruchowy
  • budować relacje oparte na szacunku, bezpieczeństwie i zaufaniu

Kompetencje dydaktyczne i praktyczne

Absolwent potrafi:

  • planować oraz realizować zajęcia dydaktyczne zgodnie z podstawą programową
  • dobierać i stosować nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne
  • wykorzystywać narzędzia multimedialne oraz nowoczesne technologie edukacyjne
  • oceniać postępy dzieci, uczniów i planować indywidualną ścieżkę wsparcia
  • organizować środowisko uczenia się przyjazne dziecku i sprzyjające odkrywaniu świata

Kompetencje społeczne

Absolwent:

  • współpracuje z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym
  • potrafi działać w zespole oraz podejmować inicjatywy edukacyjne
  • charakteryzuje się empatią, odpowiedzialnością i etyką zawodową
  • jest gotowy do doskonalenia zawodowego, kursów i samokształcenia

Przygotowanie zawodowe

Absolwent jest przygotowany do pracy jako:

  • nauczyciel wychowania przedszkolnego
  • nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III)
  • wychowawca w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych
  • animator działań edukacyjnych i kulturalnych skierowanych do dzieci

Postawa zawodowa

Absolwent to osoba:

  • kreatywna, cierpliwa, odpowiedzialna
  • posiadająca wysoki poziom kultury osobistej
  • otwarta na innowacje pedagogiczne i potrzeby dziecka
  • kierująca się etyką i misją wychowawcy