Międzynarodowa konferencja o nauczaniu Jana Pawła II z udziałem wykładowców Lubelskiej Akademii WSEI

Międzynarodowa konferencja o nauczaniu Jana Pawła II z udziałem wykładowców Lubelskiej Akademii WSEI

Wykładowcy Lubelskiej Akademii WSEI wzięli udział w Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. „Święty Jan Paweł II w obliczu III tysiąclecia”. Wydarzenie to odbyło się w dniach 22 – 23 października 2025 roku w Spiskim Podhradziu na Słowacji.

Konferencja zgromadziła przedstawicieli środowisk akademickich, pedagogicznych i teologicznych z Polski, Słowacji, Czech, Węgier oraz Włoch. Organizatorami spotkania byli: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Katolickiego w Rużomberku oraz Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Polskę reprezentowali pracownicy naukowi Lubelskiej Akademii WSEI oraz następujących uczelni: Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Papieskiego im. J. Pawła II w Krakowie, Uniwersytetu w Siedlcach i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Zakład Wczesnej Edukacji Dziecka Lubelskiej Akademii WSEI reprezentowały: dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Akademii WSEI, dr Ewa Smołka, dr Ewa Staropiętka – Kuna.

Celem konferencji było naukowe omówienie aktualności nauczania Jana Pawła II w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych, społecznych i kulturowych trzeciego tysiąclecia, ze szczególnym uwzględnieniem jego koncepcji wychowania i antropologii chrześcijańskiej.

Konferencję otworzył ks. prof. Peter Hruška, który podkreślił duchowe znaczenie miejsca spotkania – regionu Spisza, szczególnie bliskiego Janowi Pawłowi II podczas jego pielgrzymek na Słowację. W przemówieniu inauguracyjnym zwrócono uwagę, że pontyfikat Papieża Polaka stanowi pomost między epoką XX wieku a wyzwaniami XXI wieku, zaś jego myśl pedagogiczna i humanistyczna zachowuje wyjątkową aktualność.

Konferencja obejmowała trzy sesje tematyczne, w ramach których zaprezentowano kilkanaście referatów o charakterze interdyscyplinarnym: pedagogicznym, filozoficznym i teologicznym.

Sesja I – Antropologia i personalizm Jana Pawła II, Sesja II – Wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Sesja III – Wyzwania edukacyjne III tysiąclecia.

Trzecia sesja miała charakter panelu dyskusyjnego. Poruszano problem kryzysu wartości i relatywizmu moralnego w wychowaniu młodego pokolenia, wpływu technologii cyfrowych na kształtowanie tożsamości i więzi społecznych. Dr hab. Jolanta Karbowniczek prof. Akademii WSEI, przedstawiła proces wychowania dziecka w świetle paradygmatów obiektywistycznego i libertariańskiego, czyli dwie przeciwstawne sobie wizje, twierdząc, że nauczanie Jana Pawła II stanowi próbę zrównoważenia tych podejść poprzez personalistyczną koncepcję wychowania, w której centrum stoi osoba ludzka i jej godność.

Tematem referatu dr Ewy Smołki była tematyka dotycząca "Bezinteresownego daru z samego siebie –  w aspekcie wychowawczym". Zgodnie z antropologią Karola Wojtyły, człowiek osiąga pełnię człowieczeństwa nie poprzez samorealizację i rozwój indywidualnych możliwości, lecz poprzez bezinteresowny dar z siebie dla drugiego. Papież Jan Paweł II widział prawdziwą wolność w zdolności do daru i otwarcia na drugiego. Zdolność do ofiarowania siebie drugiemu jest zadaniem wychowawczym, wymagającym formacji całej osoby.

Dr Ewa Staropiętka-Kuna w referacie pt. "Personalistyczna koncepcja wychowania Świętego Jana Pawła II w percepcji studentów pedagogiki" zaprezentowała wyniki badań empirycznych przeprowadzone wśród studentów kierunku: Pedagogika, które miały na celu poznanie, jak współczesna młodzież akademicka rozumie i ocenia personalistyczną koncepcję wychowania Świętego Jana Pawła II. Badania wskazywały na konieczność pogłębiania edukacji aksjologicznej i etycznej w programach kształcenia nauczycieli.

W trakcie dyskusji uczestnicy sesji  zgodzili się ze stwierdzeniem, że nauczanie Jana Pawła II stanowi aktualny punkt odniesienia dla współczesnej pedagogiki, zwłaszcza w zakresie wychowania i nauczania do wolności, solidarności i odpowiedzialności. W dyskusji końcowej zwrócono uwagę na potrzebę tworzenia nowych programów edukacyjnych inspirowanych personalizmem papieskim, które będą przeciwwagą dla technokratycznego podejścia do człowieka.

Konferencja w Spiskim Podhradziu potwierdziła, że myśl wychowawcza Jana Pawła II stanowi trwałe dziedzictwo dla nauk humanistycznych i społecznych. Wskazano, iż jego nauczanie zachowuje pełną aktualność wobec wyzwań współczesności: sekularyzacji, kryzysu autorytetów, dehumanizacji technologicznej i zaniku więzi rodzinnych.

Jan Paweł II – jako „papież wychowawca” – pozostaje wzorem humanizmu integralnego, w którym wolność człowieka znajduje sens jedynie w odniesieniu do prawdy i miłość.

Międzynarodowa konferencja w Spiskim Podhradziu miała charakter nie tylko naukowy, lecz także inspirujący i formacyjny. Stała się miejscem wymiany doświadczeń, poglądów i refleksji nad aktualnością nauczania św. Jana Pawła II w epoce dynamicznych przemian kulturowych i edukacyjnych. Zwieńczeniem spotkania była wspólna deklaracja uczestników o potrzebie dalszych badań nad pedagogią papieską oraz jej praktycznym zastosowaniem w systemach edukacji krajów Europy Środkowej.

Udostępnij: